close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הקמפוס החרדי - אפשרויות השכלה גבוהה לציבור החרדי

מערכת שורשיב אב, תשעד08/08/2014

קיימת עלייה מסוימת בשיעור הסטודנטים החרדים בקורסים מטעם מערכת ההשכלה הגבוהה. עלייה זו מזוהה עם מוטיבציה גבוהה של החרדים ועם התאמות שנעשו עבורם

תגיות:
הבעיה העיקרית של חרדים המעוניינים להצטרף למעגל ההשכלה הגבוהה היא היעדר בסיס. עבור רוב הציבור, הבסיס ללימודים גבוהים כולל מקצועות ליבה ותעודות בגרות. מנגד, חרדים חווים לעיתים קרובות סירוב בבואם להגיש מועמדות למכללות, אוניברסיטאות ומרכזי חינוך. אף על פי כן, יש לא מעט אפשרויות השכלה גבוהה לציבור החרדי ואותן חשוב להכיר.

השאיפה ליצור אפשרויות השכלה לציבור החרדי נובעת מהרצון לשלב אותם לאחר מכן במעגל העבודה. כיום רק אחוזים בודדים מבין הציבור החרדי מקבלים הזדמנות שווה, גם אם הם רוצים לצבור לימודי תעודה ולהשיג את התואר הראשון או התארים המתקדמים. התהליך החיובי מתרחש בקמפוסים חרדים ובמוסדות לימוד ייעודיים כגון מכללת בני ברק, המכללה החרדית בירושלים וגם בית הספר הגבוה לטכנולוגיה הנמצא גם הוא בעיר הקודש.

לא רק לימודי יהדות
האפשרות הראשונה היא לנצל את הבסיס הקיים של חרדים ולהמשיך איתו. תהליך כזה כדאי לבצע עם לימודי תורה, יהדות או מקרא. יש לא מעט תארים מתקדמים המאפשרים כתיבת מחקר ואפילו דוקטורט בנושאים מן הסוג הזה. לימודי יהדות ומקרא נפוצים בכל רחבי העולם והם נחשבים מאתגרים, קשים ומתגמלים. חרדים יכולים להצטרף אל כיתות לימוד נפרדות ולהשתמש בארגז הכלים התרבותי שלהם על מנת להתפתח.

אפשרות שנייה היא להעניק לחרדים הזדמנות לממש את היכולות והיצירתיות שלהם בתחומי מדעי המחשב. תחומים מן הסוג הזה אינם מתנגשים עם הוראות הלכתיות, אלא להיפך. חרדים יכולים להביא אל האקדמיה פרספקטיבה חדשה ומקורית. בלימודי טכנולוגיה הדגש הוא על חומרה, תוכנה, פיתוח יישומים, כתיבת קוד וכן הלאה. אפשרות זו קורצת לחרדים רבים המחפשים אחר השכלה גבוהה ומומלץ להביא אותה בחשבון.

לימודים לצרכי עבודה
את הקשר הברור בין השכלה גבוהה לבין חרדים ניתן לראות במקצועות המבטיחים תעודה ועבודה. התואר הראשון מהווה עבור חרדים מקפצה משמעותית, גם ברמת השכר וגם באיכות החיים. התארים אותם ניתן ללמוד ברוב מוסדות הלימוד החרדים הם עבודה סוציאלית, קלינאות תקשורת, ייעוץ ומינהל חינוכי וגם מעבדנות רפואית או סיעוד. המאפיין המשותף לכל המקצועות הוא שאין צורך בחיכוך בין גברים ונשים וניתן לשלב את הלימודים גם בתוך החברה החרדית הקיימת.

שילוב של חרדים במערכת ההשכלה הגבוהה מחייבת התחשבות ברגישויות שלהם. לא משנה איזה תואר מציעים עבור האוכלוסיה החרדית או מה משך הלימודים, קיימים חסמים שמגדירים את המסלול. לימודים נפרדים לגברים ולנשים הם חלק מהותי מתהליך רכישת הידע, כמו גם תנאי הקבלה במוסדות ההשכלה הגבוהה. תנאים אלו דורשים הגמשה מסוימת במטרה להעניק לחרדים את האפשרות להצטרף לקורסים וללימודי מקצוע.

לסיכום, קיימת עלייה מסוימת בשיעור הסטודנטים החרדים בקורסים מטעם מערכת ההשכלה הגבוהה. עלייה זו מזוהה עם מוטיבציה גבוהה של החרדים ועם התאמות שנעשו עבורם. 
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה